- Consumenten hebben in mei veel meer geld uitgegeven nadat de coronamaatregelen werden versoepeld.
- Sportwinkels en elektronicazaken zagen hun omzet verdubbelen, blijkt uit een rapport van ABN Amro.
- Verwacht wordt dat mensen ook vaker buitenshuis gaan eten als de maatregelen voor de horeca verder worden versoepeld.
- Het aantal starters in de horeca is weer op hetzelfde niveau als voor de crisis, meldt de Kamer van Koophandel.
Dat winkels weer volledig open mochten heeft ertoe geleid dat consumenten daar veel meer geld uitgaven.
Dat meldt ABN Amro op basis van de transactiedata van pinbetalingen tot eind mei.
Vanaf 28 april mochten winkels weer klanten ontvangen zonder afspraak na een versoepeling van de coronamaatregelen. Sportwinkels en elektronicazaken verdubbelden hun omzet in mei ten opzichte van de maand voor de heropening.
Elektronicazaken profiteerden met een plus van 121 procent het meest van de volledige heropening. Ook de omzet van sportwinkels (plus 114 procent), meubelzaken (plus 85 procent), kledingwinkels (plus 71 procent) en doe-het-zelfzaken (plus 70 procent) steeg enorm. Dat ging deels ten koste van de verkoop via internet.
Volgens de bank laat vooral kledingverkoop een duidelijke verschuiving zien van online terug naar de winkel. De verkoop van kleding online daalde met 8 procent. "Er lijkt dus een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen", aldus ABN Amro.
De supermarkten en voedingsspeciaalzaken zagen hun omzet stijgen tijdens de coronacrisis. Toch daalde hun verkoop nog niet hard doordat winkels weer volledig open mochten en de horeca gedeeltelijk. Supermarkten verloren 2 procent omzet en speciaalzaken 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 zetten voedingsspeciaalzaken nog steeds 51 procent meer om. Voor de supermarkten was dat 21 procent meer.
Omzet supermarkten kan verder dalen
ABN Amro verwacht dat de omzet van supermarkten en speciaalzaken verder kan terugvallen wanneer de lockdownmaatregelen voor de horeca verder worden versoepeld.
Hoewel er een kans is dat het Europees Kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen de thuisconsumptie versterken, gaan mensen mogelijk weer vaker buitenshuis eten bij verdere versoepelingen van de horeca.
Het aantal startende bedrijven in de horeca kwam de afgelopen drie maanden terug op het niveau van voor de coronacrisis. Vooral in maart was een piek te zien, meldt de Kamer van Koophandel (KVK).
Het aantal starters in de sector daalde aan het begin van de crisis stevig om vervolgens weer op te krabbelen. "De horeca heeft een extreem lastige tijd achter de rug. Dat het aantal starters desondanks relatief hoog is gebleven zit hem vooral in de enorme groei van afhalen en bezorgen", zegt Joris Knoben, hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Hij verwacht dat ook de rest van de horeca een comeback zal maken als de versoepelingen van de coronamaatregelen worden doorgezet.
Het aantal startende webshops is in mei gedaald naar ruim 2000, het laagste aantal sinds april 2020. Tijdens de coronacrisis werden er vrijwel elke maand meer dan 3000 nieuwe webshops opgezet.
"Het starten van een webshop was een alternatief voor mensen die zonder werk zaten of wiens bedrijf gesloten was", zegt Knoben. "Nu de maatschappij steeds meer open gaat, verwacht ik dat de groei van het aantal webshops sterk zal afvlakken. Voor veel mensen was dit meer noodzaak dan droom."
Het totaal aantal startende ondernemingen was in mei 18.282, een toename van 8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee komt het totaal aantal starters ook op het niveau van voor de coronapandemie.
Lees ook:
- Bedrijven verdienen juist méér in de coronacrisis, vooral door prijsverhogingen
- Deze 11 prijzen zijn in april het hardst gestegen of juist gedaald – van aardappelen en sigaretten tot pasta en couscous
- Lockdown duwt Nederland in eerste kwartaal in recessie, maar economen rekenen op groeiherstel vanaf de zomer